Márton Krisztián

integrál terapeuta

Bemutatkozás

Az integrál tanácsadást az Integrál Akadémia (INTA) három éves akkreditált képzésén tanultam. (Programakkreditációs lajstromszám: PL-5973). Itt 350 óra elmélet és 350 óra gyakorlati foglakozáson vettem részt, tanultam pl. pszichodinamikus, kognitív-viselkedéselméleti, humanisztikus és transzperszonális modelleket és pszichopatológiát. A képzésben nagy hangsúllyal szerepeltek tudattal, meditációval kapcsolatos ismeretek, illetve a keleti misztikus tanok; buddhizmus, szúfizmus, keresztény misztika, judaizmus és az ősi sámánizmus ismertetése is. Az emberi lény e két megközelítésmódját ötvözi Ken Wilber integrál elmélete, amelyben megtalálva a maguk helyét sikeresen egészítik ki egymást mind a tudományos, mind a misztikus iskolák.

Az INTA nagy hangsúlyt fektet a terápiás helyzetek saját élményű gyakorlására. Így részt vettem 70 óra Hellinger-féle családállításon, ugyanennyi óra pszichodrámán és az újszülötti korszakot megnyitó bodywork csoportfoglalkozáson is, ezekhez illeszkednek korábbi T-csoportos (érzelmi kompetencia tréning) élményeim. Ezenkívül részt vettem az INTA 140 órás terápiás kommunkációs gyakorlatán is, ahol a tiszta kommunkáció elméletét és gyakorlatát sajátítottuk el. Ezzel párhuzamosan több pszichopatológia és fejlődéslélektan képzésen is részt vettem az Integratív Pszichoterápiás Egyesület szervezésében. Integratív NLP képzésen tanultam Egostate, Kip, Hipnoanalízis elemeket is, jelenleg kognitív terápiás képzésen tanulok. Fejlesztem magam: pszichodráma csoportba, egyéni terápiára és szupervízióra járok.

Miben tudok segíteni?

Legtöbben emberi kapcsolataik, anyagi természetű (pénz, munkahely, teljesítmény) nehézségeik, káros szokásaik vagy testi/pszichés fájdalmaik megoldásának vágyával szoktak jelentkezni. De egyre gyakoribb a nyomott hangulat, pánik, szorongás, fóbia és az önmegvalósításban történt, különböző szintű elakadás. A spiritualitás elhárító mechanizmusként történő használata is ide sorolható.

Az állami nevelés (oktatás-média-vallás) hatékonysága némi hiányosságot mutat, például az énhatárok, önismeret, pszichés folyamatok irányítása, tiszta kommunikáció, test tudatosság, intimitás és asszertív viselkedés tanításának területein. A közmegegyezésen alapuló keretek betartása mellett hitem szerint nem véletlenül vagyunk különbözőek, fejlődésünk szempontjából ez kritikus jelentőségű. Tehát, személyre szabott segítségre van szükség elakadás esetén, többek közt a problémák feladatokká alakításához és egyéni mércére a teljesítmény értékeléséhez.

Különbözőek vagyunk, mindenki részben kis, egyedi világ, egységként működő rendszer a nagyon belül. Életünk és szerepeink rendszert alkotnak, ez nem osztható csak munkahelyi vagy csak családi életre. Egyikünk sem tud csak szülőként, csak barátként, vagy csak művészként működni. A harmonikus működés nem más, mint az összetevők olyan egyensúlya, ahogy jól érezzük magunkat. Vagy nem, és ekkor jövök én a képbe. A célom az, hogy hogyan játssza szerepeit hatékonyabban és ezen túl hogyan éljen szabadabban lehetőségeivel és érje el igényesebb, merészebb vágyait a valóságban.

Nagyon fontos:

Mindenkinek más és más okok húzódnak meg a múltban, a feltérképezésben tudok segíteni, a megoldási mód kiválasztásában és a változtatás értékelésében. Senkit nem tudok megszerelni vagy átváltoztatni és senki helyett nem tudok megváltozni. Klinikai betegségek kezelésében nem vagyok kompetens, mert nem vagyok pszichológus, klinikai szakpszichológus, pszichoterápeuta és pszichiáter sem és mert amit csinálok az nem pszichoterápia. Ha olyan eszközre van szükség, amely nem áll rendelkezésemre, akkor javaslatot teszek más, külső szakember bevonására pl. családsegítő, orvos, csoport-terapeuta stb.

“Jól csak a szívével lát az ember, ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.” – Kis herceg – Antoine de Saint-Exupéry


Az Integratív technikáról röviden

A modern Nyugat tudománya és az ősi Kelet bölcselete ötvöződik a fejlődés érdekében, személyre szabottan, jövő és célorientált módon. Legfőbb hatását képzeletünkön keresztül fejti ki gondolkodásunkra, hangulatunkra és érzéseinkre, melyek segítségével eddig nem érzékelt belső folyamataink láthatóvá valamint viselkedésünk és beszédünk tudatosabbá válhatnak. Ezt alapos előkészítés és megfelelő körültekintés mellett végzem a fiziológia és a psziché folyamatos figyelésével a tapasztalt bölcsek leírásai alapján. Nyugodt, csendes környezet és a biztonság nagyon fontos alapkövetelmény.

Tanítóm és példaképem: Dr. Daubner Béla pszichiáter, pszichoterápeuta és jógatanár

Nagyrészt tőle tanultam a nyugati eszközeimet (KIP, NLP, Egostate, Kognitív, stb.) és a keleti meditatív állapotok lényeges részét is, mely kiegészül pl. távol-keleten, szerzetesek által vezetett elvonulásokon kapott avatásokkal, tanításokkal is. Lényeg az élmények hatása és átélése. Bizonyos részüket le lehet fordítani keresztény nyelvezetünkre, ám az érzékszerveken túli világ (tudatalatti) megragadása, bemutatása, inkább komolyabb festőknek, költőknek illetve zenei művészeknek szokott jól sikerülni.

Hogyan működik a technika?

Előre meghatározott elemekből, szakaszokból felépülő, rendszeres időközönként zajló, személyre szabott, interaktív konzultáció sorozattal, melynek időtartama általában 90 perc. A folyamat kiegészülhet házi feladatokkal (pl. relaxáció, szemlélődés), gondolat-érzelem naplóval, stb.

Szándékom arra az előfeltevésre épül, hogy az ember alapvetően rendelkezik a saját helyzetei, problémái megoldásához szükséges információkkal, tudással és erőforrásokkal; legfőképp pedig arra, hogy képes a fejlődésre. A megoldások kulcsai belül vannak, a felszínre hozatalukban segítek, pl. gondolkodás fejlesztésével, erőforrások felkutatásával és aktiválásával, érzelmi akadályok lebontásával vagy a nézőpont megváltoztatásával. A tanács adása kevésbé oktatással, mint inkább felvetések vagy kérdések segítségével történik, mely ez által jobban lehetővé teszi a belső fejlődést. Ez adja beszélgetéseink gyógyító erejét és biztonságát egyben, ami alapvetően megkülönbözteti a baráti csevejtől. A tudat tágításakor használt meditatív (pl. támogató vagy konfrontáló) eszközök segítségével erősödő Én-határok lehetővé teszik a kompetencia növekedését, ehhez elengedhetetlen az Én ismerete, az önismeret.

Tudat tágítása: Mely bennem és körülöttem zajló folyamatokról tudok?

Én-határok: Meddig ér el a kezem? Hol van a belső és külső lehetőségeim határa?

Kompetencia: Mennyire vagyok ügyes érzelmeim kifejezésében és erős az érdekem képviseletében, az akaratom érvényesítésében?

Tanácsadás árak:

egy óra 7.000,- Ft
másfél óra 10.000,- Ft